Agenda

Onderwijsavond Désanne van Brederode: ‘Handle with care. Over de schoonheid van breekbaarheid en (on)maakbaarheid.’

wo 06 sep 2017

Kort na de zomervakantie start de nieuwe reeks Onderwijsavonden van stichting NIVOZ. Désanne van Brederode – schrijfster, filosofe en opiniemaakster (in kranten, radio en tv) – bijt op woensdag 6 september al…

Lees meer

Kort na de zomervakantie start de nieuwe reeks Onderwijsavonden van stichting NIVOZ. Désanne van Brederode – schrijfster, filosofe en opiniemaakster (in kranten, radio en tv) – bijt op woensdag 6 september al het spits af. Theater Maitland op landgoed De Horst is als in andere jaren het sfeervolle decor. De titel van de lezing luidt: Handle with care. Over de schoonheid van breekbaarheid en (on)maakbaarheid.

De zeven Onderwijsavonden staan in het teken van het begrip volwassenheid en volwassenwording, een mogelijke ingang om jouw pedagogische opdracht handen en voeten te geven en verder in praktijksituaties te concretiseren. Als u kaarten wilt bestellen, dan kan dat via deze link. Alle Onderwijsavonden beginnen om 19.30 uur. Vanaf 19.00 uur is er inloop mogelijk.

Schrijfster en filosofe Désanne van Brederode (1970) spreekt en publiceert vaak over levensbeschouwelijke thema’s, op radio, tv en in kranten. In 2007 won ze de Gerard Walschap-Prijs.

NIVOZ heeft Van Brederode gevraagd omdat ze iemand is die schrijft vanuit het zoeken. Zij komt niet met een gemakkelijk antwoord en vraagt juist aandacht voor de twijfel, het ongemak, de momenten waarop we het (nog) niet zeker weten. Omdat daarin juist de kans schuilt om te ontdekken wie je bent, wat je werkelijk van belang vindt. In de breekbaarheid, de aanvaarding van de beperking van de maakbaarheid, schuilt de ingang op schoonheid, op wat we het nastreven waard vinden. En dat is belangrijk om in het vizier te houden, in het leven, maar ook als je je bezighoudt met onderwijs en opvoeding.

In de voorbereiding op de avond vonden we deze tekst van Désanne van Brederode, over de ‘valkuil van de kindvriendelijkheid’, waarin ze uiteenzet waarom het belangrijk is om soms juist ‘moeilijk te doen’ als het gaat om vorming. Terwijl we ook, zegt ze, moeten accepteren dat we niet zeker weten wat het resultaat van dat ‘moeilijk doen’ zal zijn.

In haar eigen woorden: ‘Zoals iedere puber (maar ook iedere volwassene!) de vleesgeworden verstopplaats is van een aandoenlijk ontvankelijk, leergierig kind, zo is ieder schattig kindje de feestelijke verpakking van een verrassing – die ook wel volwassene wordt genoemd. Niet meer, niet minder.’

Zo beschouwd blijkt dat de verhouding tussen wat of wie het kind is, en wie of wat de volwassene, veel minder voor de hand ligt dan we wel eens denken. Reflectie op die paradoxale betekenis van ‘volwassenheid’, en vooral het uithouden ervan, kan ons helpen te ontdekken wat we van belang vinden in het onderwijs. Deze ontdekkingstocht gaan wij graag met u aan in het komende seizoen.

Lees het hele artikel van Désanne

Dit is de inleidende tekst van Désanne van Brederode zelf op haar lezing: Handle with care

Volwassen zijn betekent niet per se: redelijk zijn. Veel volwassenen schamen zich zodanig voor hun ‘kinderachtige’ emoties, dat ze deze diep verbergen. Dat hun meningen en gedrag toch vaak door emoties worden gestuurd, ontkennen ze – het is altijd de ander die zich teveel laat meeslepen door zijn gevoel en dát dient ontmanteld te worden. Toch zijn het juist stemmingen, gevoelens en gemoedsbewegingen die ieder mens tot een uniek bezield individu maken. Ontvankelijk, kwetsbaar, warm – te ontroeren, te enthousiasmeren, te raken, te treffen, te ontwrichten, te troosten, lief te hebben. In staat om anderen te raken en onbevangen lief te hebben. Eeuwig zonde om emoties weg te rationaliseren, of ze er door sport of meditatie ‘onder te krijgen’: alsof je goud weggooit.
Al lijkt het lood, dus ballast: het is het goud waar dichters, musici en kunstenaars niet zonder kunnen. Een pleidooi voor soulfulness. Of: tegen eelt op de ziel.

—–

In de voorbije schooljaren heeft NIVOZ een groot aantal gerenommeerde sprekers ontvangen: hoogleraren, onderzoekers en praktijkmensen met recht van spreken, een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid en/of soms internationale allure. De serie Onderwijsavonden in Driebergen heeft daardoor een reputatie opgebouwd. Duizenden onderwijsbetrokkenen vonden eerder hun weg naar theater Maitland op landgoed De Horst. Sprekers boden ieder op eigen wijze – inspiratie en legitimatie, dan wel stof om het gesprek te kunnen voeren en uw eigen ontwikkeling (en die van uw collega’s en school) van nieuwe, verdiepende inzichten te voorzien.

Kaarten en passe-partout
U kunt losse kaarten bestellen of een passe-partoutkaart aanschaffen voor alle zeven avonden, Gelet op de animo, die almaar toeneemt, is dat geen slecht idee. De Onderwijsavond vindt opnieuw plaats in het sfeervolle theater Maitland en de entreeprijs is 32,50 euro. Voor een passe-partoutkaart betaalt u 195 euro. Wie tenminste zeven Onderwijsavonden aanwezig is – krijgt een aantekening van 14 register-uren in het lerarenregister. Hier kunt u al uw kaarten bestellen.

Wilt u met een schoolteam komen, van acht of meer personen, dan vragen we u contact op te nemen met Jetty van der Grift; er is dan korting mogelijk. Via telefoonnummer 0343-556750 of info@nivoz.nl

Geen live-streaming of videoregistatie
Van de Onderwijsavonden zal niet langer een video-registratie worden afgenomen. Door een gebrek aan kijkers – ook met betrekking live-streaming – heeft NIVOZ daartoe besloten. Wel zullen er geluidsfragmenten beschikbaar komen en worden er verslagen en verhalen n.a.v. de Onderwijsavond geschreven. Die leest u terug op hetkind.org en op nivoz.nl

Volwassenheid

Het motief van komend jaarprogramma is de pedagogische opdracht die in scholen en opleidingen, meer of minder bewust, wordt gerealiseerd. Deze opdracht wordt op verschillende manieren verwoord. Als persoonsvorming, bijvoorbeeld (zie het advies Onderwijs2032). Of als subjectivatie – naast socialisatie en kwalificatie (zie het werk van Gert Biesta). Hoe ook verwoord, voor een antwoord op de waartoe-vraag in onderwijs en opvoeding zijn er oriëntaties nodig.

Een heel gebruikelijk antwoord op de vraag naar de pedagogische opdracht is: volwassenheid. Biesta heeft de betekenis van dit begrip nader gedetermineerd als het onderscheid weten tussen gewenst of te wensen enerzijds – en wenselijk anderzijds. Wij willen dit fundamentele onderscheid in ons jaarprogramma nader richting en inhoud geven. Volwassenheid verwijst naar een bepaalde kwaliteit van inzicht in en praktijk van omgang met jezelf, de ander en je omgeving. Om die kwaliteit zal het gaan.

De waartoe-vraag – met als voorlopig houvast dus het begrip volwassenheid – is als jaarthema gekozen, omdat het voor leraren/docenten, schoolleiders en andere betrokkenen een ingang biedt voor hun reflectie op de vraag naar hun pedagogische opdracht en de aard van de begeleiding van hun leerlingen en studenten. We hebben het begrip uitgewerkt aan de hand van zeven hieraan te onderscheiden deelthema’s en domeinen die met elkaar de inhoud van het programma 2017-2018 vormen.

Lees meer
Masterclass met prof. Devin Thornburg in Driebergen

ma 02 okt 2017

Maandagochtend 2 oktober is er een bijzondere masterclass in Driebergen – op het landgoed De Horst, thuishaven van NIVOZ – met Prof. Devin G. Thornburg, lerarenopleider aan Adelphi University. Inhoud, tijd en…

Lees meer

Maandagochtend 2 oktober is er een bijzondere masterclass in Driebergen – op het landgoed De Horst, thuishaven van NIVOZ – met Prof. Devin G. Thornburg, lerarenopleider aan Adelphi University. Inhoud, tijd en kosten voor deelname – alsmede wijze van aanmelden – volgen in een later stadium.

Deze bijeenkomst is verbonden aan het jaarthema ‘Volwassenheid’ van stichting NIVOZ, dat ook in alle zeven Onderwijsavonden in het komende schooljaar vanuit verschillende perspectieven benaderd zal worden. In deze masterclass zal Devin Thornburg trachten verdieping aan te brengen in vraagstukken rondom de betekenis van volwassen worden, die direct verband houden met het leraarschap en het opleiden van leraren. De voertaal is Engels.

Korte biografie
Dr. Devin Thornburg is a Professor of Education at Adelphi University, teaching courses in cognition, culture and learning, social justice, and human rights. He has been involved in school reform and teacher education for three decades, writing about teacher-student relationships and roles in diverse settings. His latest work is on trust in learning. He served as part of the leadership team of the Metro Center at NYU a decade ago and has been deeply involved in collaborations with non-profits all of his professional life.
With degrees from Tulane, Harvard, and NYU, Dr. Thornburg is the father of two daughters who have taught him how much there is to learn in this world.

Hij bracht recentelijk het boek uit High Need Schools. Changing the dialogue
Hier een korte presentatie van prof. dr. Devin Thornburg in juni 2017:

Wonder is the key to happiness

Lees meer
Onderwijsavond Iliass El Hadioui: ‘Gelijke kansen in ‘superdiverse’ klassen. Over de gevoelige vraag naar de volwassenheid van een schoolcultuur.’

do 05 okt 2017

Désanne van Brederode opende de serie Onderwijsavonden in Driebergen. Op donderdag 5 oktober is Iliass El Hadioui de tweede spreker in de inspirerende reeks, bedoeld voor leraren, schoolleiders en andere onderwijsbetrokkenen. Socioloog…

Lees meer

Désanne van Brederode opende de serie Onderwijsavonden in Driebergen. Op donderdag 5 oktober is Iliass El Hadioui de tweede spreker in de inspirerende reeks, bedoeld voor leraren, schoolleiders en andere onderwijsbetrokkenen. Socioloog El Hadioui is wetenschappelijk docent aan de opleiding pedagogiek en onderwijskunde aan de Erasmus Universiteit. De titel van zijn lezing luidt: Gelijke kansen in ‘superdiverse’ klassen. Over de gevoelige vraag naar de volwassenheid van een schoolcultuur.

De zeven Onderwijsavonden staan in het teken van het begrip volwassenheid en volwassenwording, een mogelijke ingang om jouw pedagogische opdracht handen en voeten te geven en verder in praktijksituaties te concretiseren. Als u kaarten wilt bestellen, dan kan dat via deze link. Alle Onderwijsavonden beginnen om 19.30 uur. Vanaf 19.00 uur is er inloop mogelijk.

In de voorbije schooljaren heeft NIVOZ een groot aantal gerenommeerde sprekers ontvangen: hoogleraren, onderzoekers en praktijkmensen met recht van spreken, een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid en/of soms internationale allure. De serie Onderwijsavonden in Driebergen heeft daardoor een reputatie opgebouwd. Duizenden onderwijsbetrokkenen vonden eerder hun weg naar theater Maitland op landgoed De Horst. Sprekers boden ieder op eigen wijze – inspiratie en legitimatie, dan wel stof om het gesprek te kunnen voeren en uw eigen ontwikkeling (en die van uw collega’s en school) van nieuwe, verdiepende inzichten te voorzien.

Meer over Iliass El Hadioui
El Haioiui (1983) doet promotieonderzoek naar de relatie tussen gepercipieerde sociale uitsluiting en identificatie met Rotterdam en Nederland onder Rotterdamse schoolgaande jongeren. Hij is auteur van het boek ‘Hoe de straat de school binnendringt’ en programmaleider van het project ‘De Transformatieve School’.

Een inleidende tekst en artikel op zijn lezing volgt.

Kaarten en passe-partout
U kunt losse kaarten bestellen of een passe-partoutkaart aanschaffen voor alle zeven avonden, Gelet op de animo, die almaar toeneemt, is dat geen slecht idee. De Onderwijsavond vindt opnieuw plaats in het sfeervolle theater Maitland en de entreeprijs is 32,50 euro. Voor een passe-partoutkaart betaalt u 195 euro. Wie tenminste zeven Onderwijsavonden aanwezig is – krijgt een aantekening van 14 register-uren in het lerarenregister. Hieronder kunt u al uw kaarten bestellen.

Wilt u met een schoolteam komen, van acht of meer personen, dan vragen we u contact op te nemen met Jetty van der Grift; er is dan korting mogelijk. Via telefoonnummer 0343-556750 of info@nivoz.nl

Geen live-streaming of videoregistatie
Van de Onderwijsavonden zal niet langer een video-registratie worden afgenomen. Door een gebrek aan kijkers – ook met betrekking live-streaming – heeft NIVOZ daartoe besloten. Wel zullen er geluidsfragmenten beschikbaar komen en worden er verslagen en verhalen n.a.v. de Onderwijsavond geschreven. Die leest u terug op hetkind.org en op nivoz.nl

Volwassenheid

Het motief van komend jaarprogramma is de pedagogische opdracht die in scholen en opleidingen, meer of minder bewust, wordt gerealiseerd. Deze opdracht wordt op verschillende manieren verwoord. Als persoonsvorming, bijvoorbeeld (zie het advies Onderwijs2032). Of als subjectivatie – naast socialisatie en kwalificatie (zie het werk van Gert Biesta). Hoe ook verwoord, voor een antwoord op de waartoe-vraag in onderwijs en opvoeding zijn er oriëntaties nodig.

Een heel gebruikelijk antwoord op de vraag naar de pedagogische opdracht is: volwassenheid. Biesta heeft de betekenis van dit begrip nader gedetermineerd als het onderscheid weten tussen gewenst of te wensen enerzijds – en wenselijk anderzijds. Wij willen dit fundamentele onderscheid in ons jaarprogramma nader richting en inhoud geven. Volwassenheid verwijst naar een bepaalde kwaliteit van inzicht in en praktijk van omgang met jezelf, de ander en je omgeving. Om die kwaliteit zal het gaan.

De waartoe-vraag – met als voorlopig houvast dus het begrip volwassenheid – is als jaarthema gekozen, omdat het voor leraren/docenten, schoolleiders en andere betrokkenen een ingang biedt voor hun reflectie op de vraag naar hun pedagogische opdracht en de aard van de begeleiding van hun leerlingen en studenten. We hebben het begrip uitgewerkt aan de hand van zeven hieraan te onderscheiden deelthema’s en domeinen die met elkaar de inhoud van het programma 2017-2018 vormen.

Lees meer
Onderwijsavond Hans Boutellier: ‘Waardenvol opvoeden in een improvisatiemaatschappij’

wo 15 nov 2017

Hans Boutellier is op woensdag 15 november de derde spreker in de serie van zeven Onderwijsavonden. Hij is als wetenschappelijk directeur verbonden aan het Verwey-Jonker Instituut. De titel van zijn lezing luidt…

Lees meer

Hans Boutellier is op woensdag 15 november de derde spreker in de serie van zeven Onderwijsavonden. Hij is als wetenschappelijk directeur verbonden aan het Verwey-Jonker Instituut. De titel van zijn lezing luidt Waardenvol opvoeden in een improvisatiemaatschappij.

De zeven Onderwijsavonden staan in het teken van het begrip volwassenheid en volwassenwording, een mogelijke ingang om jouw pedagogische opdracht handen en voeten te geven en verder in praktijksituaties te concretiseren. Als u kaarten wilt bestellen, dan kan dat via deze link. Alle Onderwijsavonden beginnen om 19.30 uur. Vanaf 19.00 uur is er inloop mogelijk.

Een inleidende tekst op zijn lezing van Hans Boutellier: De samenleving is aan grote veranderingen onderhevig. Men spreekt van een netwerkmaatschappij. Deze heeft zich ontwikkeld tegen de achtergrond van enkele grote ontwikkelingen, zoals de informatisering. Dit heeft consequenties voor de sociale structuur en de organisatie van de samenleving. Boutellier gebruikt de geïmproviseerde muziek als een metafoor om de sociale ordening te begrijpen. Deze situatie stelt ook nieuwe eisen aan de opvoeding. We hebben te maken met een seculiere conditie, dat wil zeggen dat de grote levensbeschouwingen niet zonder meer richtinggevend zijn – althans collectief. Een gedeelde publieke moraal (waarden en normen) zijn niet vanzelfsprekend meer, zeker gezien de immigratie van niet-westerse groepen. Tegen die achtergrond wordt waardenvol opvoeden opnieuw van groot belang – Boutellier deelt hierover zijn inzichten, onder andere gebaseerd op zijn laatste boek Het seculiere experiment (Boom filosofie).

Meer over Hans Boutelier
Boutellier (1953) is wetenschappelijk directeur van het Verwey-Jonker Instituut. Sinds 2016 is hij deeltijd hoogleraar Veiligheid en Veerkracht aan de Vrije Universiteit (faculteit sociale wetenschappen). Hij bekleedt daar de bijzondere leerstoel Veiligheid en burgerschap.

In de voorbije schooljaren heeft NIVOZ een groot aantal gerenommeerde sprekers ontvangen: hoogleraren, onderzoekers en praktijkmensen met recht van spreken, een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid en/of soms internationale allure. De serie Onderwijsavonden in Driebergen heeft daardoor een reputatie opgebouwd. Duizenden onderwijsbetrokkenen vonden eerder hun weg naar theater Maitland op landgoed De Horst. Sprekers boden ieder op eigen wijze – inspiratie en legitimatie, dan wel stof om het gesprek te kunnen voeren en uw eigen ontwikkeling (en die van uw collega’s en school) van nieuwe, verdiepende inzichten te voorzien.

Kaarten en passe-partout
U kunt losse kaarten bestellen of een passe-partoutkaart aanschaffen voor alle zeven avonden, Gelet op de animo, die almaar toeneemt, is dat geen slecht idee. De Onderwijsavond vindt opnieuw plaats in het sfeervolle theater Maitland en de entreeprijs is 32,50 euro. Voor een passe-partoutkaart betaalt u 195 euro. Wie tenminste zeven Onderwijsavonden aanwezig is – krijgt een aantekening van 14 register-uren in het lerarenregister. Hieronder kunt u al uw kaarten bestellen.

Wilt u met een schoolteam komen, van acht of meer personen, dan vragen we u contact op te nemen met Jetty van der Grift; er is dan korting mogelijk. Via telefoonnummer 0343-556750 of info@nivoz.nl

Geen live-streaming of videoregistatie
Van de Onderwijsavonden zal niet langer een video-registratie worden afgenomen. Door een gebrek aan kijkers – ook met betrekking live-streaming – heeft NIVOZ daartoe besloten. Wel zullen er geluidsfragmenten beschikbaar komen en worden er verslagen en verhalen n.a.v. de Onderwijsavond geschreven. Die leest u terug op hetkind.org en op nivoz.nl

Volwassenheid

Het motief van komend jaarprogramma is de pedagogische opdracht die in scholen en opleidingen, meer of minder bewust, wordt gerealiseerd. Deze opdracht wordt op verschillende manieren verwoord. Als persoonsvorming, bijvoorbeeld (zie het advies Onderwijs2032). Of als subjectivatie – naast socialisatie en kwalificatie (zie het werk van Gert Biesta). Hoe ook verwoord, voor een antwoord op de waartoe-vraag in onderwijs en opvoeding zijn er oriëntaties nodig.

Een heel gebruikelijk antwoord op de vraag naar de pedagogische opdracht is: volwassenheid. Biesta heeft de betekenis van dit begrip nader gedetermineerd als het onderscheid weten tussen gewenst of te wensen enerzijds – en wenselijk anderzijds. Wij willen dit fundamentele onderscheid in ons jaarprogramma nader richting en inhoud geven. Volwassenheid verwijst naar een bepaalde kwaliteit van inzicht in en praktijk van omgang met jezelf, de ander en je omgeving. Om die kwaliteit zal het gaan.

De waartoe-vraag – met als voorlopig houvast dus het begrip volwassenheid – is als jaarthema gekozen, omdat het voor leraren/docenten, schoolleiders en andere betrokkenen een ingang biedt voor hun reflectie op de vraag naar hun pedagogische opdracht en de aard van de begeleiding van hun leerlingen en studenten. We hebben het begrip uitgewerkt aan de hand van zeven hieraan te onderscheiden deelthema’s en domeinen die met elkaar de inhoud van het programma 2017-2018 vormen.

Lees meer
NIVOZ-masterclass van Rob Martens in Roermond

wo 22 nov 2017

Op woensdag 22 november is er een NIVOZ-masterclass in Roermond in samenwerking met Rob Martens. Plaats van handeling is de Synergieschool, een inspirerende plek die al eerder in een schoolportret is beschreven….

Lees meer

Op woensdag 22 november is er een NIVOZ-masterclass in Roermond in samenwerking met Rob Martens. Plaats van handeling is de Synergieschool, een inspirerende plek die al eerder in een schoolportret is beschreven. Over inhoud, de aanvangstijd, kosten en aanmelding voor deze masterclass vindt u binnenkort alle informatie.

De masterclass staat in relatie tot de Onderwijsavond eerder die maand met Hans Boutellier, die spreekt over waardenvol opvoeden in een improvisatiemaatschappij. Rondom dit thema organiseert stichting NIVOZ verdiepende bijeenkomsten en worden er publicaties geschreven.

Tekst volgt.

Sinds 2014 is Rob Martens hoogleraar en programmaleider van het Welten-instituut (faculteit psychologie en onderwijswetenschappen) bij de Open Universiteit. Zijn specialismen zijn onderwijsvernieuwing, motivatieprocessen en docentprofessionalisering. Hij is voorzitter van de vakgroep doceren en docentprofessionalisering. Daarnaast is Martens wetenschappelijk directeur ecbo (expertisecentrum beroepsonderwijs) bij stichting CINOP.

Biografie Rob Martens

Prof. dr. Rob L. Martens (1964, Valkenburg aan de Geul) studeerde onderwijspsychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Na zijn afstuderen in 1989 heeft hij enkele jaren gewerkt als onderwijsassistent, onderzoeker en consultant. Van 1991 tot 2004 was hij werkzaam voor de Open Universiteit als onderwijstechnoloog, universitair docent en universitair hoofddocent. Vanaf 2004 is Martens werkzaam geweest bij de afdeling Onderwijsstudies van het departement Pedagogiek van de Universiteit Leiden. In 2007 werd hij benoemd tot bijzonder hoogleraar op de Veringa-leerstoel ‘multimediale educatie’ (Teleac/NTR). Martens deed hierbij onderzoek naar het ontwerp en gebruik van multimedia voor educatie. Hij is medeoprichter van de EAPRIL (European Association for Practitioner Research on Improving Learning).

In 2009 werd Rob Martens directeur van het Wetenschappelijk Centrum Leraren Onderzoek (LOOK) van de OU, waarin een vraaggestuurde vorm van onderwijswetenschap werd ontwikkeld. Ook was hij interim-directeur van het interfacultair expertisecentrum Netherlands Laboratory for Lifelong Learning (NeLLL) van de OU. Verder verkreeg hij in 2012 de honoraire Francqui leerstoel bij de Katholieke Universiteit Leuven.

Publicaties van Rob Martens zijn regelmatig terug te vinden in het publieke domein. Hij verzorgde eerder al eens een NIVOZ-Onderwijsavond in Driebergen (november 2012).

Locatie Masterclass

Synergieschool – centrum voor leven en leren
Herkenbosscherweg 22
6045 AR  Roermond
Website: www.synergieschool.nl

Lees meer
Onderwijsavond Joep Dohmen: ‘Bildung in het onderwijs’

do 11 jan 2018

In het nieuwe kalenderjaar zetten we de serie van zeven NIVOZ-onderwijsavonden voort met een voordracht van Joep Dohmen, lector Bildung aan het centrum voor Humanistische Vorming (HVO). De titel van zijn lezing…

Lees meer

In het nieuwe kalenderjaar zetten we de serie van zeven NIVOZ-onderwijsavonden voort met een voordracht van Joep Dohmen, lector Bildung aan het centrum voor Humanistische Vorming (HVO). De titel van zijn lezing is: Bildung in het onderwijs.

Op donderdag 11 januari 2018 spreekt Dohmen – emeritus hoogleraar Wijsgerige en praktijkgerichte Ethiek aan de Universiteit voor Humanistiek te Utrecht – als vierde in de rij. De zeven Onderwijsavonden staan in het teken van het begrip volwassenheid en volwassenwording, een mogelijke ingang om jouw pedagogische opdracht handen en voeten te geven en verder in praktijksituaties te concretiseren. Als u kaarten wilt bestellen, dan kan dat via deze link. Alle Onderwijsavonden beginnen om 19.30 uur. Vanaf 19.00 uur is er inloop mogelijk.

In de voorbije schooljaren heeft NIVOZ een groot aantal gerenommeerde sprekers ontvangen: hoogleraren, onderzoekers en praktijkmensen met recht van spreken, een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid en/of soms internationale allure. De serie Onderwijsavonden in Driebergen heeft daardoor een reputatie opgebouwd. Duizenden onderwijsbetrokkenen vonden eerder hun weg naar theater Maitland op landgoed De Horst. Sprekers boden ieder op eigen wijze – inspiratie en legitimatie, dan wel stof om het gesprek te kunnen voeren en uw eigen ontwikkeling (en die van uw collega’s en school) van nieuwe, verdiepende inzichten te voorzien.

Meer over Joep Dohmen
Lector Bildung aan het centrum voor Humanistische Vorming (HVO). Dohmen (1949) is emeritus hoogleraar Wijsgerige en praktijkgerichte Ethiek aan de Universiteit voor Humanistiek te Utrecht.

Een inleidende tekst en artikel op zijn lezing volgt.

Kaarten en passe-partout
U kunt losse kaarten bestellen of een passe-partoutkaart aanschaffen voor alle zeven avonden, Gelet op de animo, die almaar toeneemt, is dat geen slecht idee. De Onderwijsavond vindt opnieuw plaats in het sfeervolle theater Maitland en de entreeprijs is 32,50 euro. Voor een passe-partoutkaart betaalt u 195 euro. Wie tenminste zeven Onderwijsavonden aanwezig is – krijgt een aantekening van 14 register-uren in het lerarenregister. Hieronder kunt u al uw kaarten bestellen.

Wilt u met een schoolteam komen, van acht of meer personen, dan vragen we u contact op te nemen met Jetty van der Grift; er is dan korting mogelijk. Via telefoonnummer 0343-556750 of info@nivoz.nl

Geen live-streaming of videoregistatie
Van de Onderwijsavonden zal niet langer een video-registratie worden afgenomen. Door een gebrek aan kijkers – ook met betrekking live-streaming – heeft NIVOZ daartoe besloten. Wel zullen er geluidsfragmenten beschikbaar komen en worden er verslagen en verhalen n.a.v. de Onderwijsavond geschreven. Die leest u terug op hetkind.org en op nivoz.nl

Volwassenheid

Het motief van komend jaarprogramma is de pedagogische opdracht die in scholen en opleidingen, meer of minder bewust, wordt gerealiseerd. Deze opdracht wordt op verschillende manieren verwoord. Als persoonsvorming, bijvoorbeeld (zie het advies Onderwijs2032). Of als subjectivatie – naast socialisatie en kwalificatie (zie het werk van Gert Biesta). Hoe ook verwoord, voor een antwoord op de waartoe-vraag in onderwijs en opvoeding zijn er oriëntaties nodig.

Een heel gebruikelijk antwoord op de vraag naar de pedagogische opdracht is: volwassenheid. Biesta heeft de betekenis van dit begrip nader gedetermineerd als het onderscheid weten tussen gewenst of te wensen enerzijds – en wenselijk anderzijds. Wij willen dit fundamentele onderscheid in ons jaarprogramma nader richting en inhoud geven. Volwassenheid verwijst naar een bepaalde kwaliteit van inzicht in en praktijk van omgang met jezelf, de ander en je omgeving. Om die kwaliteit zal het gaan.

De waartoe-vraag – met als voorlopig houvast dus het begrip volwassenheid – is als jaarthema gekozen, omdat het voor leraren/docenten, schoolleiders en andere betrokkenen een ingang biedt voor hun reflectie op de vraag naar hun pedagogische opdracht en de aard van de begeleiding van hun leerlingen en studenten. We hebben het begrip uitgewerkt aan de hand van zeven hieraan te onderscheiden deelthema’s en domeinen die met elkaar de inhoud van het programma 2017-2018 vormen.

Lees meer
Onderwijsavond Jan Derksen: ‘Een bijdrage van het onderwijs aan de preventie van psychische aandoeningen: feit of fictie?’

wo 07 mrt 2018

Jan Derksen is op woensdagavond 7 maart de volgende gast in de serie van zeven Onderwijsavonden in Driebergen. Derksen is universitair hoofddocent aan de Radboud Universiteit, waar hij ook zelf zijn studie…

Lees meer

Jan Derksen is op woensdagavond 7 maart de volgende gast in de serie van zeven Onderwijsavonden in Driebergen. Derksen is universitair hoofddocent aan de Radboud Universiteit, waar hij ook zelf zijn studie klinische psychologie afrondde. De titel van zijn lezing luidt: Een bijdrage van het onderwijs aan de preventie van psychische aandoeningen: feit of fictie? Als u kaarten wilt bestellen, dan kan dat via deze link.

De zeven Onderwijsavonden staan in het teken van het begrip volwassenheid en volwassenwording, een mogelijke ingang om jouw pedagogische opdracht handen en voeten te geven en verder in praktijksituaties te concretiseren.  Eerder leverden Désanne van Brederode (6 september), Iliass El Hadioui (5 oktober), Hans Boutellier (15 november), Joep Dohmen (11 januari) hun bijdrage hieraan. Alle Onderwijsavonden beginnen om 19.30 uur. Vanaf 19.00 uur is er inloop mogelijk.

Een inleiding op deze lezing van Jan Derksen:
We kennen de laatste jaren een lawine aan DSM-etiketten die over onze jongste generatie wordt uitgerold. Enkele voorbeelden: adhd, autisme, dyslexie etc.
In deze bijdrage wordt op basis van een (in maart 2018) net afgeronde, breed en internationaal opgezette studie naar de preventie van diagnoses bij kinderen en jongeren een analyse gepresenteerd van hoe het onderwijs aan deze preventie kan bijdragen. In deze bijdrage worden enkele kritische noten gekraakt ten aanzien van de waarde van diagnoses in relatie  tot het onderwijs, over kind gecentreerd onderwijs, de rol van leermiddelen zoals IPads etc.
Het vermoeden is dat de discussie die zal losbarsten nog lang zal naklinken.

Meer over Jan Derksen
Na zijn studie klinische psychologie is Derksen (1953) verbonden aan de Radboud Universiteit, thans als universitair hoofddocent. Al bijna 20 jaar is hij ook hoogleraar aan de Vrije Universiteit Brussel. Daarnaast heeft hij een eigen privé-psychologenpraktijk en schrijft hij in een aantal landelijke kranten.

In de voorbije schooljaren heeft stichting NIVOZ een groot aantal gerenommeerde sprekers ontvangen: hoogleraren, onderzoekers en praktijkmensen met recht van spreken, een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid en/of soms internationale allure. De serie Onderwijsavonden in Driebergen heeft daardoor een reputatie opgebouwd. Duizenden onderwijsbetrokkenen vonden eerder hun weg naar theater Maitland op landgoed De Horst.

Kaarten en passe-partout
U kunt losse kaarten bestellen of een passe-partoutkaart aanschaffen voor alle zeven avonden, Gelet op de animo, die almaar toeneemt, is dat geen slecht idee. De Onderwijsavond vindt opnieuw plaats in het sfeervolle theater Maitland en de entreeprijs is 32,50 euro. Voor een passe-partoutkaart betaalt u 195 euro. Wie tenminste zeven Onderwijsavonden aanwezig is – krijgt een aantekening van 14 register-uren in het lerarenregister. Hieronder kunt u al uw kaarten bestellen.

Wilt u met een schoolteam komen, van acht of meer personen, dan vragen we u contact op te nemen met Jetty van der Grift; er is dan korting mogelijk. Via telefoonnummer 0343-556750 of info@nivoz.nl

Geen live-streaming of videoregistatie
Van de Onderwijsavonden zal niet langer een video-registratie worden afgenomen. Door een gebrek aan kijkers – ook met betrekking live-streaming – heeft NIVOZ daartoe besloten. Wel zullen er geluidsfragmenten beschikbaar komen en worden er verslagen en verhalen n.a.v. de Onderwijsavond geschreven. Die leest u terug op hetkind.org en op nivoz.nl

Volwassenheid

Het motief van komend jaarprogramma is de pedagogische opdracht die in scholen en opleidingen, meer of minder bewust, wordt gerealiseerd. Deze opdracht wordt op verschillende manieren verwoord. Als persoonsvorming, bijvoorbeeld (zie het advies Onderwijs2032). Of als subjectivatie – naast socialisatie en kwalificatie (zie het werk van Gert Biesta). Hoe ook verwoord, voor een antwoord op de waartoe-vraag in onderwijs en opvoeding zijn er oriëntaties nodig.

Een heel gebruikelijk antwoord op de vraag naar de pedagogische opdracht is: volwassenheid. Biesta heeft de betekenis van dit begrip nader gedetermineerd als het onderscheid weten tussen gewenst of te wensen enerzijds – en wenselijk anderzijds. Wij willen dit fundamentele onderscheid in ons jaarprogramma nader richting en inhoud geven. Volwassenheid verwijst naar een bepaalde kwaliteit van inzicht in en praktijk van omgang met jezelf, de ander en je omgeving. Om die kwaliteit zal het gaan.

De waartoe-vraag – met als voorlopig houvast dus het begrip volwassenheid – is als jaarthema gekozen, omdat het voor leraren/docenten, schoolleiders en andere betrokkenen een ingang biedt voor hun reflectie op de vraag naar hun pedagogische opdracht en de aard van de begeleiding van hun leerlingen en studenten. We hebben het begrip uitgewerkt aan de hand van zeven hieraan te onderscheiden deelthema’s en domeinen die met elkaar de inhoud van het programma 2017-2018 vormen.

Lees meer
Boek- en filmthema’s in NIVOZ-verdiepingsavond Leiden: De Verwondering & Most Likely to Succeed

wo 04 apr 2018

Op woensdag 4 of donderdag 5 april zal er op de Hogeschool Leiden een NIVOZ-avond plaatsvinden.  Dick van der Wateren – parttime VO-docent – zal over zijn boek De verwondering spreken, de…

Lees meer

Op woensdag 4 of donderdag 5 april zal er op de Hogeschool Leiden een NIVOZ-avond plaatsvinden.  Dick van der Wateren – parttime VO-docent – zal over zijn boek De verwondering spreken, de basis waarop zijn (filosofische) praktijk is gestoeld. In vervolg zal de film Most Likely to Succeed worden vertoond, dat gebruikt wordt als introproject door HSL-docente Merel Boon.

Op deze avond zal er tussendoor gesprek worden gevoerd over de thema’s die zijn aangeraakt. Het is bedoeld voor lerarenopleiders, als wel voor docenten en leraren van PO, VO en beroepsonderwijs. Later volgt meer informatie over definitieve datum, kosten en deelname, dan wel wijze van aanmelden.

Het boek
Dick van der Wateren geeft les op het Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem en begeleid dagelijks talentvolle en begaafde leerlingen die meer uitdaging nodig hebben, of die een probleem hebben waar we samen een oplossing voor vinden. Naast het onderwijs heeft hij een jarenlange ervaring als wetenschapper (geologisch onderzoek o.a. in Antarctica en Afrika) en wetenschapsvoorlichter.

Hij bracht vorig jaar het boek De Verwondering – leren creatief en kritisch te denken door vragen te stellen – uit. Daarin laat hij zien waar motivatie bij kinderen en pubers in zijn ogen begint. Naast auteur en VO-docent publiceert Dick regelmatig op zijn eigen website en op andere fora over onderwijs en opvoeding.

De film
Over de film Most Likely to Succeed uit 2015 is al veel geschreven, ook door leraar en Correspondent Johannes Visser. “Het onderwijsveld lijkt vaak in twee kampen verdeeld: zij die halsstarrig vasthouden aan de traditionele onderwijspraktijk en zij die met hun kop in de wolken blijven hangen. De film Most Likely To Succeed brengt een school in beeld die met een weloverwogen alternatief komt.”

De Amerikaanse documentairemaker Greg Whiteley portretteert een school dat met haar concept High Tech High in de Verenigde Staten booming is. Er zijn geen vakken en toetsen meer zijn zoals wij die kennen; er wordt vakoverstijgend gewerkt en iedere periode wordt afgesloten met een tentoonstelling voor de ouders. Hight Tech High scholen heb je voor alle leeftijden, dus zowel elementary schools, als middle schools als high schools. En de leerresultaten zijn spectaculair. Het verschil met veel onderwijsvernieuwers is dat het docententeam van High Tech High hun aanpak  – project based learning – niet als heilige graal ziet. Docenten zeggen niet: ‘de wereld verandert en dit is dé oplossing,’ maar ‘de wereld verandert en wellicht zou deze vorm van onderwijs beter aan kunnen sluiten op de toekomst.’

Merel Boon is binnen de Hogeschool Leiden actief om een dergelijke aanpak ook onder de aandacht te brengen van leraren binnen en buiten de opleiding.

 

 

Lees meer
Onderwijsavond Arjen Wals: ‘Duurzaam ontplooien in een on-duurzame wereld – toekomstbestendig onderwijs in tijden van crises.’

do 12 apr 2018

Arjen Wals zal op donderdag 12 april maart de vloer van theater Maitland betreden als zesde spreker in de reeks Onderwijsavonden van stichting NIVOZ. Hij is hoogleraar en UNESCO Chair op het…

Lees meer

Arjen Wals zal op donderdag 12 april maart de vloer van theater Maitland betreden als zesde spreker in de reeks Onderwijsavonden van stichting NIVOZ. Hij is hoogleraar en UNESCO Chair op het terrein van leren voor duurzaamheid aan de Wageningen Universiteit en de Universiteit van Gotenburg in Zweden en beschouwt duurzaamheid als een katalysator van onderwijsvernieuwing. De titel van zijn lezing luidt: Duurzaam ontplooien in een on-duurzame wereld – toekomstbestendig onderwijs in tijden van crises. Als u kaarten wilt bestellen, dan kan dat via deze link.

De zeven Onderwijsavonden staan in het teken van het begrip volwassenheid en volwassenwording, een mogelijke ingang om jouw pedagogische opdracht handen en voeten te geven en verder in praktijksituaties te concretiseren. Eerder leverden Désanne van Brederode (6 september), Iliass El Hadioui (5 oktober), Hans Boutellier (15 november), Joep Dohmen (11 januari) en Jan Derksen (7 maart) hun bijdrage hieraan. Alle Onderwijsavonden beginnen om 19.30 uur. Vanaf 19.00 uur is er inloop mogelijk.

In de voorbije schooljaren heeft stichting NIVOZ een groot aantal gerenommeerde sprekers ontvangen: hoogleraren, onderzoekers en praktijkmensen met recht van spreken, een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid en/of soms internationale allure. De serie Onderwijsavonden in Driebergen heeft daardoor een reputatie opgebouwd. Duizenden onderwijsbetrokkenen vonden eerder hun weg naar theater Maitland op landgoed De Horst.

Meer over Arjen Wals
Arjen Wals (1964) is hoogleraar en UNESCO Chair op het terrein van leren voor duurzaamheid aan de Wageningen Universiteit en de Universiteit van Gotenburg in Zweden. Zijn expertise ligt op het ontwerpen, monitoren en evalueren van leerprocessen en leeromgevingen die burgers – van jong tot oud – actief kunnen betrekken bij duurzaamheidsvraagstukken rondom bijvoorbeeld klimaat, biodiversiteit, afval, voedselzekerheid en energie. In zijn onderwijs en onderzoek richt hij zich ook op duurzaamheidscompetenties zoals systeemdenken, het omgaan met verwarring en onzekerheid, het benutten van diversiteit, het kunnen inbeelden van alternatieve toekomstrichtingen en het overbruggen van de kloof tussen denken en doen. Hij beschouwt duurzaamheid als een katalysator van onderwijsvernieuwing.

Een inleidende tekst en artikel op zijn lezing volgt.

Kaarten en passe-partout
U kunt losse kaarten bestellen of een passe-partoutkaart aanschaffen voor alle zeven avonden, Gelet op de animo, die almaar toeneemt, is dat geen slecht idee. De Onderwijsavond vindt opnieuw plaats in het sfeervolle theater Maitland en de entreeprijs is 32,50 euro. Voor een passe-partoutkaart betaalt u 195 euro. Wie tenminste zeven Onderwijsavonden aanwezig is – krijgt een aantekening van 14 register-uren in het lerarenregister. Hieronder kunt u al uw kaarten bestellen.

Wilt u met een schoolteam komen, van acht of meer personen, dan vragen we u contact op te nemen met Jetty van der Grift; er is dan korting mogelijk. Via telefoonnummer 0343-556750 of info@nivoz.nl

Geen live-streaming of videoregistatie
Van de Onderwijsavonden zal niet langer een video-registratie worden afgenomen. Door een gebrek aan kijkers – ook met betrekking live-streaming – heeft NIVOZ daartoe besloten. Wel zullen er geluidsfragmenten beschikbaar komen en worden er verslagen en verhalen n.a.v. de Onderwijsavond geschreven. Die leest u terug op hetkind.org en op nivoz.nl

Volwassenheid

Het motief van komend jaarprogramma is de pedagogische opdracht die in scholen en opleidingen, meer of minder bewust, wordt gerealiseerd. Deze opdracht wordt op verschillende manieren verwoord. Als persoonsvorming, bijvoorbeeld (zie het advies Onderwijs2032). Of als subjectivatie – naast socialisatie en kwalificatie (zie het werk van Gert Biesta). Hoe ook verwoord, voor een antwoord op de waartoe-vraag in onderwijs en opvoeding zijn er oriëntaties nodig.

Een heel gebruikelijk antwoord op de vraag naar de pedagogische opdracht is: volwassenheid. Biesta heeft de betekenis van dit begrip nader gedetermineerd als het onderscheid weten tussen gewenst of te wensen enerzijds – en wenselijk anderzijds. Wij willen dit fundamentele onderscheid in ons jaarprogramma nader richting en inhoud geven. Volwassenheid verwijst naar een bepaalde kwaliteit van inzicht in en praktijk van omgang met jezelf, de ander en je omgeving. Om die kwaliteit zal het gaan.

De waartoe-vraag – met als voorlopig houvast dus het begrip volwassenheid – is als jaarthema gekozen, omdat het voor leraren/docenten, schoolleiders en andere betrokkenen een ingang biedt voor hun reflectie op de vraag naar hun pedagogische opdracht en de aard van de begeleiding van hun leerlingen en studenten. We hebben het begrip uitgewerkt aan de hand van zeven hieraan te onderscheiden deelthema’s en domeinen die met elkaar de inhoud van het programma 2017-2018 vormen.

Lees meer
Onderwijsavond Gert Biesta en Luc Stevens: ‘Volwassenheid gewogen: Onderwijs op menselijke maat.’

wo 06 jun 2018

Gert Biesta en Luc Stevens sluiten op woensdag 6 juni 2018 het jaarprogramma af van de serie Onderwijsavonden in Driebergen. De titel van de lezing luidt: Volwassenheid gewogen: Onderwijs op menselijke maat….

Lees meer

Gert Biesta en Luc Stevens sluiten op woensdag 6 juni 2018 het jaarprogramma af van de serie Onderwijsavonden in Driebergen. De titel van de lezing luidt: Volwassenheid gewogen: Onderwijs op menselijke maat.

Op deze laatste avond worden de verschillende perspectieven uit de voorgaande zes Onderwijsavonden bij elkaar gebracht. Deze sessie zou uitzicht moeten kunnen geven door oriëntaties aan te bieden in de zin van een kader voor het gesprek over ‘de pedagogische opdracht’. Als u kaarten wilt bestellen, dan kan dat via deze link.

De zeven Onderwijsavonden staan in het teken van het begrip volwassenheid en volwassenwording, een mogelijke ingang om jouw pedagogische opdracht handen en voeten te geven en verder in praktijksituaties te concretiseren. Eerder leverden Désanne van Brederode (6 september), Iliass El Hadioui (5 oktober), Hans Boutellier (15 november) en Joep Dohmen (11 januari), Arjen Wals (7 maart) en Jan Derksen (12 april) hun bijdrage hieraan. Alle Onderwijsavonden beginnen om 19.30 uur. Vanaf 19.00 uur is er inloop mogelijk.

In de voorbije schooljaren heeft stichting NIVOZ een groot aantal gerenommeerde sprekers ontvangen: hoogleraren, onderzoekers en praktijkmensen met recht van spreken, een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid en/of soms internationale allure. De serie Onderwijsavonden in Driebergen heeft daardoor een reputatie opgebouwd. Duizenden onderwijsbetrokkenen vonden eerder hun weg naar theater Maitland op landgoed De Horst.

Meer over Gert Biesta
NIVOZ-leerstoelhouder ‘Pedagogische dimensies’ aan de Universiteit van Humanistiek, tevens hoogleraar Educatie aan de Brunel Universiteit London. Biesta (1957) is sinds 2015 geassocieerd lid van de Onderwijsraad in Nederland.

Meer over Luc Stevens
Luc Stevens (1941) is founding father van stichting NIVOZ en emeritus hoogleraar orthopedagogiek aan de Universiteit Utrecht.

Een inleidende tekst en artikel op deze lezing volgt.

Kaarten en passe-partout
U kunt losse kaarten bestellen of een passe-partoutkaart aanschaffen voor alle zeven avonden, Gelet op de animo, die almaar toeneemt, is dat geen slecht idee. De Onderwijsavond vindt opnieuw plaats in het sfeervolle theater Maitland en de entreeprijs is 32,50 euro. Voor een passe-partoutkaart betaalt u 195 euro. Wie tenminste zeven Onderwijsavonden aanwezig is – krijgt een aantekening van 14 register-uren in het lerarenregister. Hieronder kunt u al uw kaarten bestellen.

Wilt u met een schoolteam komen, van acht of meer personen, dan vragen we u contact op te nemen met Jetty van der Grift; er is dan korting mogelijk. Via telefoonnummer 0343-556750 of info@nivoz.nl

Geen live-streaming of videoregistatie
Van de Onderwijsavonden zal niet langer een video-registratie worden afgenomen. Door een gebrek aan kijkers – ook met betrekking live-streaming – heeft NIVOZ daartoe besloten. Wel zullen er geluidsfragmenten beschikbaar komen en worden er verslagen en verhalen n.a.v. de Onderwijsavond geschreven. Die leest u terug op hetkind.org en op nivoz.nl

Volwassenheid

Het motief van komend jaarprogramma is de pedagogische opdracht die in scholen en opleidingen, meer of minder bewust, wordt gerealiseerd. Deze opdracht wordt op verschillende manieren verwoord. Als persoonsvorming, bijvoorbeeld (zie het advies Onderwijs2032). Of als subjectivatie – naast socialisatie en kwalificatie (zie het werk van Gert Biesta). Hoe ook verwoord, voor een antwoord op de waartoe-vraag in onderwijs en opvoeding zijn er oriëntaties nodig.

Een heel gebruikelijk antwoord op de vraag naar de pedagogische opdracht is: volwassenheid. Biesta heeft de betekenis van dit begrip nader gedetermineerd als het onderscheid weten tussen gewenst of te wensen enerzijds – en wenselijk anderzijds. Wij willen dit fundamentele onderscheid in ons jaarprogramma nader richting en inhoud geven. Volwassenheid verwijst naar een bepaalde kwaliteit van inzicht in en praktijk van omgang met jezelf, de ander en je omgeving. Om die kwaliteit zal het gaan.

De waartoe-vraag – met als voorlopig houvast dus het begrip volwassenheid – is als jaarthema gekozen, omdat het voor leraren/docenten, schoolleiders en andere betrokkenen een ingang biedt voor hun reflectie op de vraag naar hun pedagogische opdracht en de aard van de begeleiding van hun leerlingen en studenten. We hebben het begrip uitgewerkt aan de hand van zeven hieraan te onderscheiden deelthema’s en domeinen die met elkaar de inhoud van het programma 2017-2018 vormen.

Lees meer