Agenda

Workshop voor beginnend docenten in Driebergen: ‘Lesgeven vanuit vertrouwen’

ma 05 mrt 2018

Voor beginnend docenten in het voortgezet onderwijs wordt op maandag 5 maart 2018 de workshop ‘Lesgeven vanuit vertrouwen’ georganiseerd. Lesgeven is meer dan leer- en lesdoelen opstellen; je werkt met mensen. In…

Lees meer

Voor beginnend docenten in het voortgezet onderwijs wordt op maandag 5 maart 2018 de workshop ‘Lesgeven vanuit vertrouwen’ georganiseerd. Lesgeven is meer dan leer- en lesdoelen opstellen; je werkt met mensen. In deze workshop, gegeven door drie docenten van het traineeship Eerst De Klas, ontdekken we wat dat ‘meer’ voor jou is. Hierover gaan we met elkaar in gesprek bij stichting NIVOZ, op landgoed De Horst in Driebergen.

Inschrijven kan via deze link. Of onderaan deze tekst.

Lesgeven is meer dan leer- en lesdoelen opstellen, werkvormen bedenken en toetsen afnemen. Je hebt in je opleiding misschien geleerd om je les tot op de minuut voor te bereiden, maar vervolgens verloopt de les anders dan gepland. In een lokaal gebeurt van alles wat je vooraf niet in een plan kan stoppen. Waarom? Je hebt te maken met leerlingen. Iedere leerling komt met zijn/haar eigen verhaal in jouw les en dat heeft invloed op de les die jij hebt voorbereid. Mogen deze verhalen ruimte krijgen in jouw les? Voel jij aan wat jouw leerlingen nodig hebben en wat jij daarin kan doen?

Dit soort essentiële vragen stellen we elkaar tijdens de bijeenkomst voor beginnend docenten. De focus ligt op het delen van ervaringen. Door deze gesprekken probeer je te ontdekken waarom je doet wat je doet als docent en of dit het juiste is in de ogen van de leerlingen. Je wordt uitgedaagd om vanuit vertrouwen les te geven in plaats van alleen maar volgens het boekje.

De workshop zal duren van 10.00 uur tot 16.00 uur en is inclusief lunch. De bijeenkomst wordt begeleid door Anouk van Croesdijk, Martina Faber en Gepko Hahn, drie docenten die zich dit jaar vanuit hun traineeship Eerst De Klas hebben met het werk van stichting NIVOZ. Ze hebben enkele jaren leservaring in verschillende schoolvakken. Ook is er literatuur beschikbaar, zodat jij als deelnemer verder kunt onderzoeken wie jij als docent wil zijn.

Voor wie?

Ben jij net voor de klas begonnen in het voortgezet onderwijs? Dan kan deze dag je een verrassend perspectief geven op lesgeven. Docenten met een, twee of drie jaar ervaring zijn van harte uitgenodigd. Ook als je als stagiair(e) zelfstandig voor de klas staat, ben je welkom. Twijfel je? Bel gerust of stuur een mailtje naar: m.faber@nivoz.nl.

Tip: Je kunt de bijeenkomst gebruiken voor jouw professionele ontwikkeling. Vraag hier eens naar op jouw school.

Over de trainers

De dag wordt verzorgd door drie trainees uit het programma Eerst de Klas: Martina Faber (docent Nederlands), Gepko Hahn (docent Geschiedenis) en Anouk van Croesdijk (docent Frans).

Programma
09.30 uur inloop met koffie en thee.
10.00 uur welkom en inleiding.
10.00-16.00 uur programma (incl. lunch)
16.00 uur afronding programma

Locatie van deze dag
Landgoed De Horst
De Horst 1
3971 KR Driebergen-Rijsenburg

Inschrijven

Deelname aan de workshop (inclusief lunch) kost 40 euro. Er is plaats voor maximaal 15 deelnemers. Je kunt je aanmelden door uiterlijk 2 maart te mailen naar: m.faber@nivoz.nl. Wees op tijd want vol = vol.

Lees meer
Symposium en Onderwijsavond rondom afscheid Luc Stevens

di 06 mrt 2018

NIVOZ besteedt vanzelfsprekend extra aandacht aan het terugtreden van Luc Stevens (76) als wetenschappelijk directeur. Eerst is er op dinsdagmiddag 6 maart een minisymposium in Driebergen, onder meer met Joseph Kessels, de…

Lees meer

NIVOZ besteedt vanzelfsprekend extra aandacht aan het terugtreden van Luc Stevens (76) als wetenschappelijk directeur. Eerst is er op dinsdagmiddag 6 maart een minisymposium in Driebergen, onder meer met Joseph Kessels, de Noorse pedagoge Tone Saevi en Gert Biesta. Op dinsdagavond 13 maart is er een speciale Onderwijsavond, waarin onder meer de documentaire ‘Het kan beter’ wordt vertoond. Daarna gaat Ellen Emonds in gesprek met Luc en is er alle gelegenheid voor het publiek (dat bestaat uit genodigden) om vragen te stellen.

Het leidt geen twijfel dat Luc Stevens – founding father van NIVOZ – een grote staat van dienst heeft en veel heeft betekend voor het Nederlands onderwijs. Hij heeft ministers en politieke woordvoerders geadviseerd en zijn signatuur is herkenbaar in vele stromingen in het huidige onderwijs. Publicaties van Luc Stevens zijn vanzelfsprekend op lerarenopleidingen; tienduizenden leraren en schoolleiders zijn in lezingen via zijn voordrachten geïnspireerd en hij nam ‘de stem van de leerling’ vanaf zijn eerste werkzaamheden, in en buiten het onderwijs, uiterst serieus.

Ontevreden over hoe de universitaire wereld zich ontwikkelde tot smalle cijfermatige instituten, trok de hoogleraar zijn eigen plan en begon hij na zijn emeritaat in 2003 zijn eigen ‘onderwijsinstituut’ dat plek bood voor reflectie en bezinning op de pedagogiek als handelingswetenschap. De leraar en haar klas zijn bij Stevens nooit ver weg. Gedurende de afgelopen vijftien jaar ontwikkelde NIVOZ zich tot een onafhankelijk instituut dat de pedagogiek als handelings-wetenschap weer bij de onderwijspraktijk bracht. Kennis en handelen gaan hand in hand, horen we Luc vaak zeggen.

NIVOZ werd bekend door het opnieuw introduceren van het begrip Pedagogische Tact en het initiëren van platform hetkind. Gedurende de afgelopen jaren heeft Luc samen met NIVOZ vele mensen aan zich verbonden. Mensen die ieder op eigen wijze een bijdrage leveren aan de missie van het NIVOZ, de plek waar leraren en schoolleiders worden gesterkt in hun pedagogische opdracht.

Op dinsdag 13 maart is er een bijzondere onderwijsavond voor al deze mensen. We zullen op een unieke wijze de biografie van Luc in beeld laten verschijnen via een documentaire die gemaakt is gemaakt is door Fifi Visser (regie) en Gijs Haak (camera). Daarna treden we gezamenlijk nog een keer met Luc in gesprek. Eerst neemt NIVOZ-docente Ellen Emonds een interview met Luc af, daarna is er ruimte voor de zaal met genodigden.

Naast deze avond is er op dinsdagmiddag 6 maart – voor een breder publiek – een symposium ‘Wat houdt de boel ten diepste bij elkaar?’. Gedurende zijn loopbaan kreeg Luc steeds meer moeite met de verwording van de wetenschap tot een smalle positivistische cultuur van meten en afrekenen. Dat is een jas die de pedagogiek en de relatie tussen opvoeder en kind niet goed past. Samen met de voorhoede van de (bèta) wetenschappen realiseerde hij zich dat meer nadruk moet worden gelegd op complexiteit, netwerken en patronen; dat alles met alles te maken heeft en dat alles ertoe doet. Ook, of juist, in het klaslokaal. Deze systeemblik op het leven stelt andere vragen aan zorg, management, economie, wetenschap en ook aan het onderwijs.

Het is een thema dat Luc bezighoudt. Die vraag: wat is het dat ten diepste de boel bij elkaar houdt, wat zijn de factoren, wat maakt het magnetische Noorden van het menselijke morele kompas? Een aantal onderwijsdenkers, waaronder Gert Biesta, Joseph Kessels en Tone Saevi, is gevraagd op dit symposium het woord te voeren. De avond wordt ingeleid door NIVOZ-directrice Gabrielle Taus.

Tijdens dit symposium hopen we een heel klein beetje dichterbij een antwoord te komen op deze vragen. Het vindt plaats tussen 15:30 tot 17:30 uur in Theater Maitland op Landgoed de Horst in Driebergen.

 

 

Lees meer
Onderwijsavond Jan Derksen: ‘Een bijdrage van het onderwijs aan de preventie van psychische aandoeningen: feit of fictie?’

wo 07 mrt 2018

Jan Derksen is op woensdagavond 7 maart de volgende gast in de serie van zeven Onderwijsavonden in Driebergen. Derksen is universitair hoofddocent aan de Radboud Universiteit, waar hij ook zelf zijn studie…

Lees meer

Jan Derksen is op woensdagavond 7 maart de volgende gast in de serie van zeven Onderwijsavonden in Driebergen. Derksen is universitair hoofddocent aan de Radboud Universiteit, waar hij ook zelf zijn studie klinische psychologie afrondde. De titel van zijn lezing luidt: Een bijdrage van het onderwijs aan de preventie van psychische aandoeningen: feit of fictie? Als u kaarten wilt bestellen, dan kan dat via deze link.

De zeven Onderwijsavonden staan in het teken van het begrip volwassenheid en volwassenwording, ons jaarthema. Een verkenning van dat begrip biedt een mogelijke ingang om jouw pedagogische opdracht handen en voeten te geven en verder in praktijksituaties te concretiseren.  Eerder leverden Désanne van Brederode (6 september), Iliass El Hadioui (5 oktober), Hans Boutellier (15 november), Joep Dohmen (11 januari) hun bijdrage hieraan. Alle Onderwijsavonden beginnen om 19.30 uur. Vanaf 19.00 uur is er inloop mogelijk.

Een inleiding op deze lezing van Jan Derksen:
We kennen de laatste jaren een lawine aan DSM-etiketten die over onze jongste generatie wordt uitgerold. Enkele voorbeelden: adhd, autisme, dyslexie etc.
In deze bijdrage wordt op basis van een (in maart 2018) net afgeronde, breed en internationaal opgezette studie naar de preventie van diagnoses bij kinderen en jongeren een analyse gepresenteerd van hoe het onderwijs aan deze preventie kan bijdragen. In deze bijdrage worden enkele kritische noten gekraakt ten aanzien van de waarde van diagnoses in relatie  tot het onderwijs, over kind gecentreerd onderwijs, de rol van leermiddelen zoals IPads etc.
Het vermoeden is dat de discussie die zal losbarsten nog lang zal naklinken.

Meer over Jan Derksen
Na zijn studie klinische psychologie is Derksen (1953) verbonden aan de Radboud Universiteit, thans als universitair hoofddocent. Al bijna 20 jaar is hij ook hoogleraar aan de Vrije Universiteit Brussel. Daarnaast heeft hij een eigen privé-psychologenpraktijk en schrijft hij in een aantal landelijke kranten.

In de voorbije schooljaren heeft stichting NIVOZ een groot aantal gerenommeerde sprekers ontvangen: hoogleraren, onderzoekers en praktijkmensen met recht van spreken, een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid en/of soms internationale allure. De serie Onderwijsavonden in Driebergen heeft daardoor een reputatie opgebouwd. Duizenden onderwijsbetrokkenen vonden eerder hun weg naar theater Maitland op landgoed De Horst.

Kaarten en passe-partout
U kunt losse kaarten bestellen of een passe-partoutkaart aanschaffen voor alle zeven avonden, Gelet op de animo, die almaar toeneemt, is dat geen slecht idee. De Onderwijsavond vindt opnieuw plaats in het sfeervolle theater Maitland en de entreeprijs is 32,50 euro. Voor een passe-partoutkaart betaalt u 195 euro. Wie tenminste zeven Onderwijsavonden aanwezig is – krijgt een aantekening van 14 register-uren in het lerarenregister. Hieronder kunt u al uw kaarten bestellen.

Wilt u met een schoolteam komen, van acht of meer personen, dan vragen we u contact op te nemen met Jetty van der Grift; er is dan korting mogelijk. Via telefoonnummer 0343-556750 of info@nivoz.nl

Geen live-streaming of videoregistatie
Van de Onderwijsavonden zal niet langer een video-registratie worden afgenomen. Door een gebrek aan kijkers – ook met betrekking live-streaming – heeft NIVOZ daartoe besloten. Wel zullen er geluidsfragmenten beschikbaar komen en worden er verslagen en verhalen n.a.v. de Onderwijsavond geschreven. Die leest u terug op hetkind.org en op nivoz.nl

 

Lees meer
Gratis proeven aan pedagogische tact en NIVOZ: schrijf je in!

ma 26 mrt 2018

Stichting NIVOZ is de plek waar expertise ligt over het pedagogisch handelen van leraren en schoolleiders. Dit lopende schooljaar is er vier keer gelegenheid om twee uur te proeven aan onze trajecten: pedagogische tact…

Lees meer

Stichting NIVOZ is de plek waar expertise ligt over het pedagogisch handelen van leraren en schoolleiders. Dit lopende schooljaar is er vier keer gelegenheid om twee uur te proeven aan onze trajecten: pedagogische tact en leiderschap. Op maandagavond 26 maart (aanvang 19.30 uur) is de volgende kans.

Er zijn geen kosten verbonden aan deelname aan de proeverij, wel vragen we je tevoren in te schrijven i.v.m. voorzieningen. Het is bedoeld voor leraren, schoolleiders en bestuurders, voor PO, VO, mbo en hbo.

Onderdelen van de proeverij zijn:

  • Docenten geven uitleg over trajecten en missie/visie van stichting NIVOZ.
  • Deelnemers vertellen over hun ontwikkeling, over hun praktijk.
  • Je doet een ervaring op uit de trajecten.
  • Er is tijd/ruimte voor vragen.

Laatste proeverij:

  • zaterdag 26 mei – 10.00 uur

Tijd: 19.30 tot +/- 21.30 uur
Locatie De Horst 1, Driebergen, gebouw Vossesteyn.

Lees meer
Masterclass met Jan Bransen: ‘Onvolwassenheid als excuus’

do 29 mrt 2018

Op donderdagmiddag-avond 29 maart zal Jan Bransen een Masterclass in Driebergen verzorgen die verband houdt met het psychologisch perspectief op ‘volwassenheid, het NIVOZ-jaarthema. Bransen is hoogleraar Filosofie van de gedragswetenschappen aan de…

Lees meer

Op donderdagmiddag-avond 29 maart zal Jan Bransen een Masterclass in Driebergen verzorgen die verband houdt met het psychologisch perspectief op ‘volwassenheid, het NIVOZ-jaarthema. Bransen is hoogleraar Filosofie van de gedragswetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen. De titel van zijn masterclass luidt: ‘Onvolwassenheid als excuus’.

Inschrijven

Binnen het ‘psychologisch perspectief  op het thema Volwassenheid’ kunt u ook een bezoek brengen aan de Onderwijsavond met Jan Derksen op 7 maart 2018. De Masterclass van Jan Bransen zal plaatsvinden in Driebergen, op landgoed De Horst, tussen 16.30 – 21.00 uur. De kosten bedragen 75 euro, inclusief een lichte maaltijd. Inschrijven kan hier.

Kan de empirische psychologie iets betekenen voor de leraar die in een klas vol pubers zit; jongens en meiden die maar aan één ding denken? En kan zij/hij dan iets met het begrip “(on)volwassenheid”?
Dat is het onderwerp van deze masterclass.

Onvolwassenen mag je als een kind behandelen. Sterker nog, je moet ze als een kind behandelen. Ze hebben recht op en behoefte aan jouw paternalistische zorg, omdat ze nog niet weten wat ze echt willen, niet weten wat echt goed voor ze is en daardoor onvoldoende in staat zijn om hun eigen plannen te ontwikkelen en uit te voeren.
Dit is een conceptuele kwestie. Maar de empirische vraag die dan onmiddellijk volgt is hoe je vast kunt stellen wie er volwassen is en wie niet. En op welk terrein.
Dat zijn ingewikkelde vragen die we vaak omzeilen door terug te vallen op leeftijd, een eigenschap die zowel biologische als juridische componenten heeft. Iedereen weet echter dat terugvallen op leeftijd inhoudelijk een zwaktebod is. Het begrip (on)volwassenheid heeft immers nadrukkelijk vooral een normatieve strekking. Helpt de ontwikkelingspsychologie dan? Of helpt de recent zo populair wordende neurowetenschap? Zouden we iets kunnen zeggen over de “ontwikkelingspsychologische leeftijd” van een kind, of over zijn “neurologische volwassenheid”?

Ik zal in deze masterclass dit soort theoretische manoeuvres bespreken en betogen dat ze vertrekken vanuit een veel te atomistische of individualistische oriëntatie. (On)volwassenheid is intrinsiek een relationele eigenschap, zo zal ik betogen, een eigenschap die individuen alleen maar in interactie met anderen hebben. Maar als dat zo is, dan is ook de empirische vraag een normatieve vraag, een vraag die over omgangsvormen gaat, over groepsprocessen, over interactie tussen verschillende generaties, en vooral over onze praktijken van verantwoordelijkheid en verontschuldiging. Daarmee wordt het een vraag die om een, wat ik zal noemen, dramaturgische aanpak vraagt. We hebben het rolbegrip nodig om over (on)volwassenheid te praten. Dat roept interessante nieuwe vragen op voor de leraar die met een klas vol pubers zit. Wie heeft de regie? Wie staat er op het toneel? Wie zit er in de zaal? Wie bedient het gordijn? En wie doet wat als het gordijn opengaat en de scène begint?

Tijdens de masterclass worden de deelnemers actief aan het denken gezet. Er wordt gebruik gemaakt van korte opdrachten in twee- en viertallen waarin het draait om de dagelijkse ervaring van de deelnemers.
Na afloop van de masterclass zal het voor de meeste deelnemers geruime tijd duren voordat zij de woorden “volwassen” en “onvolwassen” weer onnadenkend kunnen gebruiken.

 

Literatuur: hoofdstuk 10 van Jan Bransen, Laat je niets wijsmaken (Klement, 2013). Deze tekst krijgt u bij aanmelding toegestuurd.

Als hoogleraar op de Radboud Universiteit onderzoekt prof. Jan Bransen (1958) de begrippenkaders die ten grondslag liggen aan ons alledaagse mensbeeld, waarin wij onszelf beschouwen als rationele, autonome en moreel verantwoordelijke individuen. Daarbij geeft hij bijzondere aandacht aan de betekenis van actueel gedragswetenschappelijk onderzoek voor deze begrippenkaders. Daarnaast is hij docent aan de Hogeschool voor Toegepaste Filosofie doet hij voordrachten in het kader van een Filosofisch Theater.

Alle NIVOZ-masterclasses in schooljaar 2017-2018

 

 

 

Lees meer
Masterclass in Leiden: Verwondering en onderbreking in het curriculum van de school

do 05 apr 2018

Op donderdag 5 april zal er op de Hogeschool Leiden een NIVOZ-masterclass plaatsvinden. Het thema zal zijn: Welke plaats hebben verwondering en onderbreking in het curriculum van de school? Sprekers zijn: Dick…

Lees meer

Op donderdag 5 april zal er op de Hogeschool Leiden een NIVOZ-masterclass plaatsvinden. Het thema zal zijn: Welke plaats hebben verwondering en onderbreking in het curriculum van de school? Sprekers zijn: Dick van der Wateren, parttime VO-docent, edublogger en filosofisch practicus die een boek De verwondering schreef – en Alexandra Bronsveld, adviseur en trainer in het filosoferen met kinderen en leren voor het leven in de 21ste eeuw.  Daarnaast zal de film Most Likely to Succeed worden vertoond.

Inschrijven
Deze Masterclass zal plaatsvinden op de Hogeschool Leiden, tussen 16.00 – 20.30 uur. De kosten zijn 75 euro. U kunt zich inschrijven achter deze link.  Het is bedoeld voor lerarenopleiders, als wel voor docenten en leraren van PO, VO en beroepsonderwijs. PS. Studenten van de Hogeschool Leiden voor wie deze masterclass gratis is, dienen zich wel aan te melden via deze link.

De dagelijkse onderwijspraktijk stelt leraren en schoolleiders voortdurend voor grote vragen, zoals: ‘waartoe onderwijzen we?’ Onderwijs wijst leerlingen de weg naar volwassenheid, opdat ze zich op een wenselijke manier staande kunnen houden in een complexe samenleving. School wordt gezien als oefenplaats daartoe, waar ze kunnen ontmoeten, ontdekken, exploreren, fouten maken en kennis opdoen, zoals het in het echte leven ook voortdurend gaat. Van leraren wordt verwacht een paradoxaal proces van ‘onderbreken’ vorm te geven: aanbieden en laten uitzoeken, sturen en loslaten, aanmoedigen en stilzetten. Deze bedoeling van onderwijs vraagt om een reflectie op het curriculum van de school, waarin het gaat om de omgang van leraren met leerlingen, en van leraren (en schoolleiders) met elkaar, ofwel het schoolethos. In deze masterclass gaat het om de vraag welke rol verwondering speelt in het onderwijzen van  ‘volwassenheid’ en welke consequenties dit heeft voor het curriculum.

We starten de middag met een interactieve workshop door Dick van der Wateren en Alexandra Bronsveld waarin we werken vanuit het boek Verwondering en curriculum voorbeelden uit de praktijk (po en vo) bespreken.

Deze Masterclass valt onder de verkenning van het begrip volwassenheid, het NIVOZ-jaarthema dat we in de maand april benaderen vanuit het perspectief van het curriculum. Ook de Onderwijsavond van Arjen Wals (op 12 april) valt onder dat deelthema.

Programma

15.30 uur: inloop
16.00 uur: Het curriculum van de verwondering. Interactieve sessie door Dick v.d. Wateren en Alexandra Bronsveld,
18.00 uur: gezamenlijk gebruiken we de maaltijd
18.45 uur de film Most Likely to Succeed, een reportage op High Tech High, de beroemde Highschool in San Diego. Deze documentaire toont wat er gebeurt met en tussen leerlingen en hun leraren en hun bijzondere curriculum.
19.45 uur: vragen en uitwisseling
20.00 terug naar huis

Het boek – De Verwondering- van Dick van Wateren ontvangt u na afloop van deze masterclass

Plaats: Hogeschool Leiden, Zernikedreef 10, 2300 AJ Leiden

Biografie
Dick van der Wateren geeft les op het Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem en begeleid dagelijks talentvolle en begaafde leerlingen die meer uitdaging nodig hebben, of die een probleem hebben waar we samen een oplossing voor vinden. Naast het onderwijs heeft hij een jarenlange ervaring als wetenschapper (geologisch onderzoek o.a. in Antarctica en Afrika) en wetenschapsvoorlichter.

Hij bracht vorig jaar het boek De Verwondering – leren creatief en kritisch te denken door vragen te stellen – uit. Daarin laat hij zien waar motivatie bij kinderen en pubers in zijn ogen begint. Naast auteur en VO-docent publiceert Dick regelmatig op zijn eigen website en op andere fora over onderwijs en opvoeding.Eerder schreef hij een blog over een jaar natuurkundeles aan een derde klas in Haarlem, zonder boeken, maar met de verwondering als uitgangspunt. Lees hier.

Alexandra Bronsveld begeleidt als sparringpartner en trainer scholen in het primair onderwijs bij professionaliseringstrajecten en innovatie. Haar expertisegebieden zijn filosoferen met kinderen en leren voor het leven in de 21ste eeuw. Dit laatste betekent voor haar een geïntegreerde aanpak waarin verwondering, kritisch en creatief denken, lesgeven vanuit passie en contact en project gestuurd onderwijs centraal staan. Daarnaast is zij coördinator van het Centrum Kinderfilosofie Nederland: platform voor filosofische onderwijs (www.kinderfilosofie.nl) en bouwt zij mee aan het kenniscentrum van de hogeschool voor toegepaste filosofie.

www.hogeschoolvoortoegepastefilosofie.nl

De film
Over de film Most Likely to Succeed uit 2015 is al veel geschreven, ook door leraar en Correspondent Johannes Visser. “Het onderwijsveld lijkt vaak in twee kampen verdeeld: zij die halsstarrig vasthouden aan de traditionele onderwijspraktijk en zij die met hun kop in de wolken blijven hangen. De film Most Likely To Succeed brengt een school in beeld die met een weloverwogen alternatief komt.”

De Amerikaanse documentairemaker Greg Whiteley portretteert een school dat met haar concept High Tech High in de Verenigde Staten booming is. Er zijn geen vakken en toetsen meer zijn zoals wij die kennen; er wordt vakoverstijgend gewerkt en iedere periode wordt afgesloten met een tentoonstelling voor de ouders. Hight Tech High scholen heb je voor alle leeftijden, dus zowel elementary schools, als middle schools als high schools. En de leerresultaten zijn spectaculair. Het verschil met veel onderwijsvernieuwers is dat het docententeam van High Tech High hun aanpak  – project based learning – niet als heilige graal ziet. Docenten zeggen niet: ‘de wereld verandert en dit is dé oplossing,’ maar ‘de wereld verandert en wellicht zou deze vorm van onderwijs beter aan kunnen sluiten op de toekomst.’

Contact over inhoud Masterclass: Rikie van Blijswijk (NIVOZ) –> r.vanblijswijk@hetkind.org

Alle NIVOZ-masterclasses in schooljaar 2017-2018

 

 

 

 

 

Lees meer
Inaugurele rede Gert Biesta in Academiegebouw Utrecht

wo 11 apr 2018

Gert Biesta houdt zijn inaugurele rede als bijzonder hoogleraar Pedagogische dimensies van onderwijs, opleiding en vorming met bijzondere aandacht voor processen van humanisering en persoonsvorming. Deze leerstoel wordt gefinancierd door het Nederlands Instituut voor…

Lees meer

Gert Biesta houdt zijn inaugurele rede als bijzonder hoogleraar Pedagogische dimensies van onderwijs, opleiding en vorming met bijzondere aandacht voor processen van humanisering en persoonsvorming.

Deze leerstoel wordt gefinancierd door het Nederlands Instituut voor Onderwijs- en Opvoedingszaken (NIVOZ)  Nadere informatie volgt.

Contactpersoon Jetty van der Grift (info@nivoz.nl)
Locatie Aula, Academiegebouw Universiteit Utrecht, Domplein 29, Utrecht
Datum 11-4-2018
Openingstijden Aanvang 16.15 uur
Lees meer
Onderwijsavond Arjen Wals: ‘Duurzaam ontplooien in een on-duurzame wereld – toekomstbestendig onderwijs in tijden van crises.’

do 12 apr 2018

Arjen Wals zal op donderdag 12 april maart de vloer van theater Maitland betreden als zesde spreker in de reeks Onderwijsavonden van stichting NIVOZ. Hij is hoogleraar en UNESCO Chair op het…

Lees meer

Arjen Wals zal op donderdag 12 april maart de vloer van theater Maitland betreden als zesde spreker in de reeks Onderwijsavonden van stichting NIVOZ. Hij is hoogleraar en UNESCO Chair op het terrein van leren voor duurzaamheid aan de Wageningen Universiteit en de Universiteit van Gotenburg in Zweden en beschouwt duurzaamheid als een katalysator van onderwijsvernieuwing. De titel van zijn lezing luidt: Duurzaam ontplooien in een on-duurzame wereld – toekomstbestendig onderwijs in tijden van crises. Als u kaarten wilt bestellen, dan kan dat via deze link.

Een inleidende tekst en video van Arjen Wals, die gemaakt is n.a.v. zijn inauguratie op de Wageningen University en dat een prima idee geeft van zijn werk:

Centraal in mijn research staat de vraag hoe we jongeren kunnen betrekken bij de grote uitdagingen van deze tijd. Daarmee bedoel ik uitdagingen op het terrein van duurzaamheid, zoals voedselzekerheid, klimaatverandering, afnemende biodiversiteit. Deze vragen zijn tamelijk complex, ze zijn zeer urgent, er zijn geen heldere antwoorden, en scholen zijn er tot dusverre niet in geslaagd om jongeren op een zinvolle manier bij dit soort vragen te betrekken.

Daarom moeten we voorbij inzicht en voorbij het begrijpen van de problemen. We moeten jongeren helpen deze onderwerpen aan te pakken, zodat ze verandering teweeg kunnen brengen. Verandering in hun eigen leven en hun gemeenschap. Door scholen te creëren die duurzaamheid ademen, dat zie ik als de uitdaging voor onderwijsonderzoekers.

Wat mij motiveert is de morele verplichting die ik voel om een aarde achter te laten die leefbaar is voor toekomstige generaties en andere soorten. We hebben de morele verplichting om mensen en planeet zo te behandelen dat toekomstige generaties niet alleen kunnen overleven, maar zich volop kunnen ontplooien.

Ik weet nog dat ik in de jaren tachtig zelf studeerde hier op de Wageningen University bij de opleiding environmental engineering. We werkten aan technologische oplossingen, sommige heel innovatief. Maar na een paar jaar realiseerde ik me dat de mondiale milieuproblemen zich niet tussen de noord- en zuidpool bevinden, maar tussen onze oren. De oorzaak schuilt in hoe we leven: onze manier van denken, onze waarden. Ons doel is om het onderwijs te heroriënteren in de richting van ‘people’ en ‘planet’. De focus ligt nu te sterk op de economie.

We moeten scholen ontwikkelen waarin kinderen dichter op de aarde leven. We moeten proberen om capaciteiten en competenties te ontwikkelen die mensen in staat stellen om de wereld holistisch te zien, als een geïntegreerd geheel. Waar ze de balans kunnen vinden tussen ecologie, economie en milieu. Waar ze ook moeilijke vragen kunnen stellen Kritische vragen. Die ons laten nadenken over de manier waarop we leven. Het gaat er niet alleen om dingen beter te doen, we moeten ook betere dingen doen.


Meer over Arjen Wals
Arjen Wals (1964) is hoogleraar en UNESCO Chair op het terrein van leren voor duurzaamheid aan de Wageningen Universiteit en de Universiteit van Gotenburg in Zweden. Zijn expertise ligt op het ontwerpen, monitoren en evalueren van leerprocessen en leeromgevingen die burgers – van jong tot oud – actief kunnen betrekken bij duurzaamheidsvraagstukken rondom bijvoorbeeld klimaat, biodiversiteit, afval, voedselzekerheid en energie. In zijn onderwijs en onderzoek richt hij zich ook op duurzaamheidscompetenties zoals systeemdenken, het omgaan met verwarring en onzekerheid, het benutten van diversiteit, het kunnen inbeelden van alternatieve toekomstrichtingen en het overbruggen van de kloof tussen denken en doen. Hij beschouwt duurzaamheid als een katalysator van onderwijsvernieuwing.

Onderwijsavonden

De reeks Onderwijsavonden in Driebergen staan in het teken van het begrip volwassenheid en volwassenwording, ons jaarthema. Een verkenning van dat begrip biedt een mogelijke ingang om jouw pedagogische opdracht handen en voeten te geven en verder in praktijksituaties te concretiseren. Eerder leverden Désanne van Brederode (6 september), Iliass El Hadioui (5 oktober), Hans Boutellier (15 november), Joep Dohmen (11 januari) en Jan Derksen (7 maart) hun bijdrage hieraan.

In de voorbije schooljaren heeft stichting NIVOZ een groot aantal gerenommeerde sprekers ontvangen: hoogleraren, onderzoekers en praktijkmensen met recht van spreken, een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid en/of soms internationale allure. De serie Onderwijsavonden in Driebergen heeft daardoor een reputatie opgebouwd. Duizenden onderwijsbetrokkenen vonden eerder hun weg naar theater Maitland op landgoed De Horst.

Kaarten
De Onderwijsavond vindt opnieuw plaats in het sfeervolle theater Maitland en de entreeprijs is 32,50 euro. Wie tenminste zeven Onderwijsavonden aanwezig is – krijgt een aantekening van 14 register-uren in het lerarenregister. Hieronder kunt u al uw kaarten bestellen.

Wilt u met een schoolteam komen, van acht of meer personen, dan vragen we u contact op te nemen met Jetty van der Grift; er is dan korting mogelijk. Via telefoonnummer 0343-556750 of info@nivoz.nl

Geen live-streaming of videoregistatie
Van de Onderwijsavonden zal een geluidsfragmenten beschikbaar komen en worden er verslagen en verhalen n.a.v. de Onderwijsavond geschreven. Die leest u terug op hetkind.org en op nivoz.nl

Alle Onderwijsavonden beginnen om 19.30 uur. Vanaf 19.00 uur is er inloop mogelijk.

 

Lees meer
Masterclass Eddie Denessen: ‘Differentiatie, ofwel hoe ga je verantwoord om met verschillen in de klas?’

wo 18 apr 2018

Op woensdagmiddag/avond 18 april 2018 zal er een Masterclass in Driebergen worden gegeven door Eddie Denessen, bijzonder hoogleraar Sociaal-culturele achtergronden en differentiatie in het onderwijs aan het instituut Pedagogische Wetenschappen. Deze bijeenkomst…

Lees meer

Op woensdagmiddag/avond 18 april 2018 zal er een Masterclass in Driebergen worden gegeven door Eddie Denessen, bijzonder hoogleraar Sociaal-culturele achtergronden en differentiatie in het onderwijs aan het instituut Pedagogische Wetenschappen. Deze bijeenkomst is in lijn met een maatschappelijke perspectief op volwassenheid, het begrip dat we bij NIVOZ dit schooljaar vanuit verschillende domeinen verkennen. De titel van de masterclass is: ‘Differentiatie, ofwel hoe ga je verantwoord om met verschillen in de klas?’

Inschrijven

Deze Masterclass vindt plaats op landgoed De Horst in Driebergen, de thuishaven van NIVOZ. De aanvangstijd is 16.30 uur, de eindtijd ongeveer 21.00 uur. De kosten bedragen 75 euro, daar is een lichte broodmaaltijd bij inbegrepen. Klik hier voor aanmelding.  De masterclass met Eddie Denessen staat in relatie tot het NIVOZ-jaarthema volwassenheid dat we vanuit verschillende perspectieven verkennen.

Eddie Denessen bezet op het instituut Pedagogische Wetenschappen de Sardes-leerstoel, die is gericht op de effecten van maatschappelijke ontwikkelingen op de onderwijskansen van leerlingen met diverse sociaal-culturele achtergronden. Die effecten worden bestudeerd in het kader van actuele discussies, zoals:

  • de toenemende aandacht voor gepersonaliseerd leren en talentoptimalisatie,
  • opbrengstgericht werken,
  • selectie en differentiatie in de klas,
  • passend onderwijs
  • en cultureel-etnische diversiteit in het onderwijs.

Scholen en leraren moeten weloverwogen en onbevooroordeelde keuzes maken hoe zij aandacht geven aan de ontwikkeling van individuele leerlingen. Tegelijkertijd moeten zij de sociaal-maatschappelijke doelen van het onderwijs in de gaten houden. De rol van de leraar zal daarom in het onderzoek van Denessen een belangrijke plek innemen.

Over Eddie Dennissen

Dr. Eddie Denessen  (1970) is sinds 1994 verbonden aan de opleiding Onderwijskunde van de Radboud Universiteit Nijmegen, sinds 2010 als universitair hoofddocent. Hij heeft onderzoek gedaan naar ongelijkheid in het onderwijs, sociaal-culturele verschillen in opvattingen over onderwijs, ouderbetrokkenheid, communicatie tussen leraren en ouders en houdingen van leraren ten aanzien van diverse groepen leerlingen.

Coördinatie van deze Masterclass is in handen van Hartger Wassink: h.wassink@nivoz.nl

Alle NIVOZ-masterclasses in schooljaar 2017-2018

 

 

Lees meer
Gratis proeven aan pedagogische tact en NIVOZ: schrijf je in!

za 26 mei 2018

Stichting NIVOZ is de plek waar expertise ligt over het pedagogisch handelen van leraren en schoolleiders. Dit lopende schooljaar was er vier keer gelegenheid om twee uur te proeven aan onze trajecten: pedagogische tact…

Lees meer

Stichting NIVOZ is de plek waar expertise ligt over het pedagogisch handelen van leraren en schoolleiders. Dit lopende schooljaar was er vier keer gelegenheid om twee uur te proeven aan onze trajecten: pedagogische tact en leiderschap. Op zaterdagochtend 26 mei (aanvang 10.00 uur) is de laatste kans.

Er zijn geen kosten verbonden aan deelname aan de proeverij, wel vragen we je tevoren in te schrijven i.v.m. voorzieningen. Het is bedoeld voor leraren, schoolleiders en bestuurders, voor PO, VO, mbo en hbo.

Onderdelen van de proeverij zijn:

  • Docenten geven uitleg over trajecten en missie/visie van stichting NIVOZ.
  • Deelnemers vertellen over hun ontwikkeling, over hun praktijk.
  • Je doet een ervaring op uit de trajecten.
  • Er is tijd/ruimte voor vragen.

Laatste proeverij:

  • zaterdag 26 mei – 10.00 uur

Tijd: 19.30 tot +/- 21.30 uur
Locatie De Horst 1, Driebergen, gebouw Vossesteyn.

Lees meer